Vrijdag 23 mei 2014 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 mei 2014 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Gerda

23 Mei 2014 | Finland, Helsinki

Vannacht om 04.30 uur was het buiten al licht….. even wennen, door alle hoekjes en gaatjes komt het licht naar binnen…. Even een donkere doek over mijn hoofd, en ik kan weer slapen. De komende tijd dus weer weinig nacht……..
Vandaag gaan we samen op pad in Helsinki, om te kijken wat we voor de deelnemers aantrekkelijk kunnen maken. Het is prachtig weer!
Wat ons opvalt is de goed georganiseerde gang van zaken en de straten zijn erg schoon en de mensen rapen hun vuiltjes zelf op.
Maar het is voor ons, in den vreemden met openbaar vervoer te reizen, altijd een grote uitdaging, en al helemaal, als je de taal niet kun lezen en begrijpen. Maar met Engels komen we ver, want bijna iedereen spreekt Engels.
We kijken onze ogen uit en we hadden onderhand wel trek gekregen, en we aten bij een kraampje op de markt bij de haven, Voor Gerda Zalm, krieltjes en groenten en voor Ton Rendier-gehaktballetjes met krieltjes en groenten. Het smaakte heel erg goed.
Het volgende wat we ondernamen is een ferrytocht naar het eiland Suomenlinna, een oud fort, door Unesco in ere gehouden, en waar nu nog 900 mensen wonen. We bezoeken er allerlei gebouwen, o.a. een Legermuseum en we hebben een onderzeeër mogen bekijken.
Het is de hele dag prachtig weer, rond de 25 graden……
Op zoek naar de tram, maar die kwam maar niet, een vrouw zei ons uiteindelijk dat de tram niet rijdt vanmiddag. Er is iets aan de hand, maar we weten niet wat…. Jonge mensen lopen in mooie kleding, de meisjes in witte lange jurken, en een krans laurierblaadjes op hun hoofd. Jonge kerels in een mooi pak, en iedereen is blij…toch eens vragen wat hier gevierd werd!
Toen we rond 16.00 uur met de Metro vlakbij de camping gebracht werden, hadden we takspootjes en genoten van een krukje, waar we onze voeten op konden leggen.
Morgen opnieuw naar Helsinki, maar nu niet zoveel op onze voetjes!! ( Hoop ik)

• 24 Mei 2014 - 10:42

Cees En Janny:

Hallo Ton en Gerda,

Vandaag kunnen we hier in Oost-Duitsland op camping Sanssouci bij Potsdam voor het eerst
    op internet. Wat leuk om jullie verslag te lezen. Wat een toestand met de smartphone. Cees heeft
    ook al eens gedacht dat als er iets achter het gleufje bij de tafel verdwijnt, dat je er dan niet meer
    bij kan. Wat goed dat het jullie toch gelukt is en toen toch nog op tijd bij de boot.
    Afrekenen per gewicht van wat je op je bord schept, is ook niet verkeerd. Dan wordt er waarschijnlijk niets meer weggegooid.
    Wij gaan zometeen een rondje meer fietsen. Tot nu toe hebben we goed weer, maar het is iets aan
    het veranderen. Gisteravond een flinke bui, nu wel droog, maar de regenkleding gaat wel mee.
    We zullen jullie blijven volgen, heel plezier op jullie ontdekkingstocht en veel succes.

Groetjes, Cees en janny

• 28 Mei 2014 - 17:50

Ank En Rene:

Gerda en ton
    geweldig , julie doen het goed ziet er goed uit, goede reis

groetjes rene en ank